Keramiek

Deze baardmankruik komt uit de Middeleeuwen en is gemaakt van keramiek met een zoutglazuur.  Deze komt uit een archeologisch opgraving en miste een groot deel van de scherven. De eigenaar had de aanwezige scherven al verlijmd. Dit was goed uitgevoerd en heb ik laten zitten. De wens was om weer een volledig object te krijgen, zonder dat het archeologische karakter verdwijnt. 

De ontbrekende delen zijn gereconstrueerd in gips en geretoucheerd. Om de reconstructies te maken is er gebruik gemaakt van mallen, maar is er ook met de hand gevormd. De breuknaden zijn goed zichtbaar gebleven. De retouches hebben zoveel mogelijk het uiterlijk van de vaas gekregen. De uitdaging bij dit object lag in het reconstrueren van onderdelen, waarvan de vorm niet meer helemaal bekend is. 

Deze joodse schaal was gevallen tijdens het vervoer na dat het was aangekocht bij een veiling. De eigenaars wilden het graag kunnen ophangen in huis. De schade van de val mocht zichtbaar blijven, volgens de klant was het onderdeel van de objectgeschiedenis geworden. 

De schaal is van een behoorlijk formaat en daardoor zwaar. De grote scherven werden nog aan elkaar verbonden door de metalen banden. Deze zijn zoveel mogelijk behouden gebleven. Dit maakte het hanteren van het object wel tot een uitdaging. Zowel de grote als de kleine scherven zijn uiteindelijk allemaal verlijmd. De metalen banden zijn terug op hun plaats geduwd en verstevigd. 

Helaas is de wens om het object te laten hangen nog niet verwezenlijkt. Daarvoor zal een metalen versteviging aan de achterkant nodig zijn. 

Deze asbak met de zittende aap werd gebracht met een ontsierende chip die ontbrak bij de staart van de aap. De wenst was om deze aan te vullen en te retoucheren.

De chip is eerst aangevuld en vervolgens is de aanvulling geretoucheerd. De uitdaging bij dit object was dat de kleuren egaal lijken, maar er waren meerdere kleur nuances aanwezig bij zowel de witte bovenkant als de bruine zijkant. De ontbrekende chip is nu geen storend element meer.

Dit dienblad bestaat uit een ceramische plaat met een metalen sierrand eromheen. Op de sierrand zijn ook 2 handvaten en 4 pootjes aanwezig. De klant wilde graag het dienblad blijven gebruiken, maar de breuk die midden over de afbeelding liep minder zichtbaar hebben.

Ter versteviging is er lijm in de breuknaden aangebracht. Daarnaast zijn de naden aangevuld en geretoucheerd. Op de metalen onderdelen zat een bruinige substantie Deze was soms zo dik aanwezig dat de decoratie niet meer zichtbaar was. Dit is dus ook voor een groot deel verwijderd. Helaas was tijdens de restauratie een van de voeten los gekomen. Deze is weer op zijn plek verlijmd. Het was interessant om te kijken of de scherven verstevigd konden worden, terwijl ze op hun plaats bleven. Daarnaast valt het behandelen van de metalen sierrand eigenlijk buiten mijn kennisgebied, maar toont nu toch een stuk beter. 

Porselein

Dit kleine porseleinen hertje is slechts enkele centimeters groot. Voor de eigenaar was hij van grote emotionele waarde. Daarom is er voor de restauratie gekozen. De uitdaging zat hem in het kleine formaat. Handen lijken al snel kolenschoppen naast zulke kleine vormen, maar het hertje staat weer fier op zijn poten.

De twee scherven zijn verlijmd, aangevuld en geretoucheerd. 

Deze grote zeearend is van porselein met grotendeels matte decoratie. Hij was tegen een muur gevallen. De bovenste veerpunt was afgebroken en op enkele andere punten waren wit. Het was onbekend of dit van de muur was of dat de verf van deze plekken was verwijderd. 

Tijdens de behandeling bleek gelukkig dat er vooral resten van de muur aanwezig waren op de punten. Dit is verwijderd. De afgebroken veerpunt is verlijm en de breukranden zijn aangevuld. De aanvulling is vervolgens geretoucheerd. Het gehele oppervlak van het object is afgestoft. Dit was een prachtig object om aan te werken, het is een indrukwekkend vogel met veel details.

Glas

Bij 'The Conservation Studio' kwam dit kleine vaasje van ongeveer 10 cm hoogte binnen, het was geheel in scherven gebroken. Ik kreeg de opdracht om de laatste stukken te verlijmen. 

Ook zijn enkele kleine lacunes in de bovenrand aangevuld. Op deze manier heeft de bovenrand een rustige uitstraling gekregen en is de kans kleiner dat er iets of iemand achter kan blijven haken.

Dit moderne glas sculptuur is gemaakt uit gefuseerd glas dat is geplaatst op een platte glazen sokkel. Hij was in drie stukken gebroken. De eigenares wilde graag weer genieten van de licht val door het gekleurde glas. 

De scherven zijn weer verlijmd. Op enkele plekken zijn aanvullingen aangebracht om te voorkomen dat iemand zich aan de scherpe randen kon openhalen en om de breuknaden minder opvallend te maken. Als laatste zijn de aanvullingen op de achterkant geretoucheerd, zodat het weer één geheel vormt. 

Deze gegraveerde schenkkan is in het verleden stuk gevallen, waarbij de bodem geheel van de bovenkant was gekomen. Daarnaast was er een breuk die door de gehele hals liep. Hij is toen ook verlijmd. De lijm was nog kleurloos, maar was aan de binnenkant in grootte druipers aanwezig. De wens van de klant was om het de kan weer veilig te kunnen hanteren en neer te kunnen zetten. 

De scherven zijn van elkaar verwijderd. Daarbij is de oude lijm verwijderd van het gehele oppervlak. Daarna zijn de scherven weer verlijmd. De breuknaden zijn nog wel zichtbaar, maar dat komt door het karakter van het glas. Maar ze zijn stevig en minder opvallend geworden. 

Steen

De scherf is het enige wat is gevonden van een schaal en behoort tot het Allard Pierson Museum in Amsterdam. Deze is vermoedelijk gemaakt uit Onyx. Een scherf alleen geeft niet duidelijk aan wat de vorm van het schaaltje is. Daarom is van Perspex een schaal gevormd waarin de scherf is geplaatst. 

Andere materialen

Deze kerstezel is van gips met een beschildering. In het verleden was hij zijn hoofd verloren. Het hoofd en de oren zijn toen weer teruggeplaatst met lijm en metalen pennen. Het rechter oor is toch weer losgekomen en kwijt geraakt. 

Bij deze restauratie moest het oor weer gereconstrueerd worden met gips. Daarbij had de verf op enkele plekken losgelaten en was de oude verlijming duidelijk zichtbaar. Het was leuk om het oor opnieuw te maken en bij het andere oor te laten passen. 

De oude verlijming is minder zichtbaar gemaakt. Het oor en een deel van de manen is gereconstrueerd en geretoucheerd. 

Installatie

Voor het Rijksmuseum van Oudheden heb ik een groot aantal objecten mogen installeren in een grote ladekast. Het gaat om een uitbreiding van de Nederlandse afdeling met de naam 'Archeologie uit je achtertuin.' In deze ladekast zijn zeer uiteenlopende archeologische vondsten te vinden uit meer dan 120 Nederlandse gemeentes. Mijn taak was het creëren van versteviging voor de objecten in de afzonderlijke lades en de objecten in de kast plaatsen. 

Het was erg leuk om zoveel verschillende objecten te mogen plaatsen van een kanonskogel tot een speelgoed en van kralen tot tegels.